سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شعری که از مادر به یادگار ماند

ارسال شده توسط در 94/10/6:: 10:41 عصر
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری( KHAMENEI.IR ) در خاطره‌ای از رهبر انقلاب آورد:
 
پدر و مادرم، پدر و مادر خیلی خوبی بودند. مادرم یک خانم بسیار فهمیده، باسواد، کتاب‌خوان، دارای ‌ذوق شعری و هنری، حافظ شناس ـ البته حافظ شناس که می‌گویم، نه به معنای علمی و این‌ها، به ‌معنای مأنوس بودن با دیوان حافظ – با قرآن کاملا آشنا بود و صدای خوشی هم داشت.‌
 
ما وقتی بچه بودیم، همه می‌نشستیم و مادرم قرآن می‌خواند؛ خیلی هم قرآن را شیرین و قشنگ ‌می‌خواند. ماها دورش جمع می‌شدیم و برای ما به مناسبت، آیه‌هایی که در مورد زندگی پیامبران ‌هست، می‌گفت. من خودم اولین‌بار، زندگی حضرت موسی، زندگی حضرت ابراهیم و بعضی پیامبران ‌دیگر را از مادرم – به این مناسبت – شنیدم. قرآن که می‌خواند به این جا که می‌رسید، بنا می‌کرد به ‌شرح دادن.‌
 
بعضی از شعرهای حافظ را که الان هنوز یادم است ـ بعد از نزدیک به سنین شصت سالگی ـ از ‌شعرهایی است که آن وقت از مادرم شنیدم؛ از جمله این یک بیت یادم است:‌
 
سحر چون خسرو خاور عَلَم در کوهساران زد
به دست مرحمت یارم در امیدواران زد
 
‌***‌
دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند
گِل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
 
غرض،‌ خانمی بود خیلی مهربان، خیلی فهمیده و فرزندانش را هم ـ البته مثل همه‌ی مادران ـ دوست ‌می‌داشت و رعایت آن‌ها را می‌کرد. پدرم عالمِ دینی بود و ملای بزرگی بود. برخلاف مادرم که خیلی ‌گیرا و حراف و خوش برخورد بود، پدرم مرد ساکت و کم حرف بود، که این تاثیرات دوران طولانی طلبگی ‌و تنهایی در گوشه‌ی حجره بود. البته پدرم ترک زبان بود. ما اصلا تبریزی هستیم؛ یعنی پدرم اهل تبریز ‌و خامنه است. مادرم فارس زبان بود؛ و ما به این ترتیب از بچگی، هم با زبان فارسی، هم با زبان ترکی ‌آشنا شدیم و محیط شلوغی بود، منزل ما هم منزل کوچکی بود. شرایط زندگی، شرایط باز و راحتی ‌نبود.(گفت و شنود رهبر معظم انقلاب با گروهی از نوجوانان و جوانان، 14 بهمن 1376)

خاطرهی روز اول مدرسه

ارسال شده توسط در 94/10/6:: 10:40 عصر

روز اولی که مارا به مدرسه بردند، یادم است که از نظر من روزی بسیار تیره، تاریک، بد و ناخوشایند ‌بود! پدرم، من و برادر بزرگم را با هم وارد اتاق بزرگی کرد که به نظر من – آن وقت – خیلی بزرگ بود. ‌البته شاید آن موقع به قدر نصف این اتاق، یا مقداری بیشتر از این اتاق بود؛ اما به چشمِ کودکیِ آن روز ‌من، جای خیلی بزرگی می‌آمد. و چون پنجره‌هایش شیشه نداشت و از این کاغذهای مومی داشت، ‌تاریک و بد بود. مدتی هم آن‌جا بودیم.‌

 
لیکن روز اوّل که ما را دبستان بردند، روز خوبی بود؛ روز شلوغی بود. بچه‌ها بازی می‌کردند، ما هم ‌بازی می‌کردیم. اتاق ما کلاس بزرگی بود – باز به چشم آن وقت کودکیِ آن موقع من – و عده‌ی ‌بچه‌های کلاس اول، ‌زیاد بود. حالا که فکر می‌کنم، شاید سی نفر،‌چهل نفر، از بچه‌های کلاس اول ‌بودیم و روز پر شور و پر شوقی بود و خاطره‌ی بدی از آن روز ندارم.‌(گفت و شنود رهبر معظم انقلاب با گروهی از نوجوانان و جوانان، 14 بهمن 1376 )
بازی‌های دوران کودکی
 
در مورد بازی کردن پرسیدند؟ بله، بازی هم می‌کردیم. منتها در کوچه بازی می‌کردیم؛ در خانه جای بازی نداشتیم و بازی‌های آن وقت بچه‌ها فرق می‌کرد. یک مقدار هم بازی‌هایی ورزشی بود؛ مثل والیبال و فوتبال و این‌ها که بازی می‌کردیم. من آن موقع در کوچه، با بچه‌ها والیبال بازی می‌کردیم؛ خیلی هم والیبال را دوست می‌داشتم. الان هم اگر گاهی بخواهیم ورزش دست جمعی بکنیم – البته با بچه‌های خودم – به والیبال رو می‌آوریم که ورزش خیلی خوبی است.
 
بازی‌های غیرورزشی آن وقت، «گرگم به هوا» و بازی‌هایی بود که در آن‌ها خیلی معنا و مفهومی نبود؛ یعنی اگر فرض کنی که بعضی از بازی‌ها ممکن است برای بچه‌ها آموزنده باشد و انسانِ با تفکر، آن‌ها را انتخاب کند، این بازی‌هایی که الان در ذهن من هست، واقعاً این خصوصیت را نداشت؛ ولی بازی و سر گرمی بود. ( گفت و شنود رهبر معظم انقلاب با گروهی از نوجوانان و جوانان، 14 بهمن 1376‌)

دلیل قرآنی یا روایی در مورد ولی فقیه

ارسال شده توسط در 94/8/11:: 8:41 عصر

 

پاسخ اجمالی

در راستای اثبات ولایت فقیه برخی به تعدادی از آیات قرآن استناد کرده اند و از عمومات این آیات ولایت فقیه را استنباط نموده اند همانند این آیه که: فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فی‏ ما آتاکُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُونَ *وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُصیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ کَثیراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ *أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ... اما باید توجه داشت که برای اثبات این مساله مهم دلایل عقلی و نقلی محکمی از روایات ائمه (ع) که مفسران واقعی قرآن هستند در دست داریم که از جمله آنها این است که :

أ) دلیل عقلى:

عقل حکم مى‏کند که در رأس یک حکومت اعتقادى و آرمانى، باید شخصى قرار بگیرد که از آرمان آگاهى دارد و در شریعت اسلام، که آیین، احکام و قوانین الهى است، مصداق چنین شخصى فقیهان هستند.

 

ب) دلیل نقلى:

براى اثبات ولایت فقیه به روایات فراوانى استناد شده است که برخى از آنها عبارتند از:

1. مرحوم صدوق از امیرالمؤمنین (ع)نقل مى کند که رسول الله ‏(ص)فرمودند: "اللهم ارحم خلفایى" (خدایا! جانشینان مرا مورد رحمت خویش قرار ده ) از آن حضرت‏ (ص)سؤال شد: جانشینان شما چه کسانى هستند؟ حضرت فرمود: "الّذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنّتى" (آنان که بعد از من مى‏آیند و حدیث و سنّت مرا نقل مى کنند).

2. توقیع شریفى که مرحوم صدوق در کتاب اکمال الدین از اسحاق بن یعقوب نقل مى کند که حضرت ولى عصر (عج) در پاسخ به پرسش‏هاى او به خط مبارکشان مرقوم فرمودند:

أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة حدیثنا، فإنّهم حجّتى علیکم و أنا حجّة الله علیهم" (در رویدادهایى که اتّفاق مى افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجّت خدا بر آنان هستم.

    جواب تفصیلی



دانلود کتاب «ره، رهرو، رهبر» +لینک

ارسال شده توسط در 94/7/21:: 4:47 عصر

کتاب ره، رهرو، رهبر مجموعه‌ بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره‌ی مکتب و شخصیّت حضرت امام خمینی(قدّس‌سرّه‌الشریف) رهبر کبیر انقلاب اسلامی

فهرست موضوعی اثر شامل فصول اصلی زیر است:

1.     شخصیّت امام   

2.     خطّ امام   

3.     امام و انقلابِ اسلامی    

4.     انحرافات و دشمنی‌های با امام، انقلاب و خط امام    

5.     خدمات امام، آثار و برکات وجودی ایشان   

6.     وصیت‌ها و درسهایی که امام آموخت    

7.     علل و تفاسیرِ صحیحِ برخی مواضع و بیانات امام   

8.     روابط متقابل، بین امام و دیگران   

9.     امام و حوزه   

10.خاطرات و نکات تاریخی مربوط به اثر حضور امام   

11.بررسی ابعاد مختلف رحلت امام و مراسم سالگرد    
ادامه مطلب...

کرامت الهی

ارسال شده توسط در 94/6/24:: 11:51 عصر


شهریار دست آقا را فشرد و گفت:ابوالفضل مائی

ارسال شده توسط در 94/6/21:: 12:0 عصر
شهریار مراودات فراوانی با رهبر انقلاب داشته است. ماجرای شعرخوانی شهریار در تبریز در محضر مقام معظم رهبری حاوی نکات خواندنی است. اما این دیدار بنا به درخواست شهریار در منزل او انجام نشد.

 استاد شهریار در دوران حیات خود با مقام معظم رهبری دیدار داشته و در محضر ایشان یکی از سروده‌های خود را قرائت کرده است.

در شرایطی که رهبر انقلاب دوران ریکاوری بعد از عمل جراحی را در دوران ریاست جمهوری سپری می کردند و شخصیت‌های مهم لشگری و کشوری طی 24 ساعت گذشته از ایشان ملاقات به عمل آورده‌ بودند. اما ایشان به تبریز می‌روند و شرایط دیدار شهریار با معظم له فراهم می‌شود. ادامه مطلب...

زهد آیت الله خامنه ای از من بیشتر است

ارسال شده توسط در 94/5/6:: 11:42 عصر
مرحوم بهلول میفرمایند: من در طول مدت عمرم، امرا و صاحب منصبان زیادى را دیده‌ام؛ اما کسى را به لحاظ بى‌رغبتى به مقام و منصب دنیا، هم پاى «آقا» (آیت الله خامنه‌ای ) ندیده‌ام. انسان وقتى زندگى روزمره او را از نزدیک مى‌بیند، حس مى‌کند که ذره‌اى میل به دنیا در او وجود ندارد.
 
در بین مردم به زهد معروفم ولی زهد آیت الله خامنه ای بیشتر از من است چرا که من چیزی ندارم و زهد می ورزم ولی ایشان در مقامی هستند که می توانند داشته باشند و زهد می‌ورزند.
 
 
همچنین روزی شیخ وقتی از منبر پایین می‌آید و قصد خروج از مجلس را دارد جوانی بلند می‌شود دست شیخ را می‌گیرد و می‌گوید اجازه دهید در این تاریکی راهنمائیتان کنم آقا، که شیخ جواب  می‌دهد من زیر نور ماه خط می‌نویسم جوان! و این جوان کسی نبود جز سید علی خامنه‌ای که این خاطره را سال‌ها بعد در دیداری که با شیخ بهلول داشت برای بهلول تعریف کرد!

اصل مقدّم بودن ولایت

ارسال شده توسط در 94/5/3:: 5:52 عصر
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در تشریح شاخصه‏های ارتباط حداکثری با ولایت ابراز داشت: فهم ولایت و اصل تقدم ولایت بر خود از اساسی ترین اصول ولایت مداری محسوب می‏شود؛ با بررسی 50 هزار وصیت‎‏نامه از شهدای کشور متوجه شدیم که 75 هزار مرتبه بر ولایت پذیری در این وصیت‏نامه‏ها تاکید شده است.

سالروز میلاد علمدار ولایت

ارسال شده توسط در 94/4/24:: 10:25 عصر

پرسید ز من رفیق با تجربه ای                         ای بر لب تو  ز دوست هر زمزمه ای

محبوب تو کیست؟ بی تامل گفت                      سید علی حسینی خامنه ای

24 تیر ماه سالروز میلاد علمدار ولایت حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی مبارک

سلامتی و تعجیل  در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سه صلوات


توصیه‎های رهبر انقلاب برای لیالی قدر

ارسال شده توسط در 94/4/15:: 9:26 عصر
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر ماه مبارک رمضان برخی از توصیه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای استفاده‌ی هرچه بهتر و کامل‌تر از این فرصت گران‌بها را مرور می‌کند:

<      1   2   3   4      >