سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظر آیت الله بهجت(ره) در مورد اختیارات ولایت فقیه

ارسال شده توسط در 92/2/28:: 6:44 عصر

سخن درباره زمان غیبت کبرای حجت حق است، که در این موقعیت نمی توان برای مسأله بیش از سه صورت فرض کرد.

به گزارش جام، از آیت الله بهجت ره خواسته شد تا در مورد ولایت فقیه و محدوده اختیارات آن توضیح دهند. ایشان در جواب این سوال فرمودند:

می دانیم که دین اسلام آخرین دین، و احکام و قوانین اسلام آخرین مقرراتی است که از ذات مقدس پروردگار وضع شده است، و پیغمبری بعد از خاتم الانبیاء (صل الله علیه و آله و سلم) نخواهد آمد، و کتابی آسمانی بعد از قرآن کریم فرستاده نخواهد شد، وباید این کتاب تا قیام قیامت کتاب قانون بوده و عترت اهل بیت پیامبر اکرم (صلوات الله علیهم اجمعین) مبیّن آن باشند.

و نیز روشن است که امت محمدی صل الله علیه و آله و سلم در زمان حضرت حجت و معصوم حق، هر چند در زندان یا در حال تبعید باشد می توانند وطیفه خود را ولو با مشقّت بسیار و تحمل مشکلات فراوان به دست آورند. ولی سخن درباره زمان غیبت کبرای حجت حق است، که در این موقعیت نمی توان برای مسأله بیش از سه صورت فرض کرد:

1ـ کتاب خدا و احکام وقوانین دین تعطیل شود.

2ـ خود به خود بماند؛ یعنی خودش وسیله ابقای خود باشد.

3ـ نیاز به سرپرست و حاکم و مبیّن دارد که همان ولی امر و مجتهد جامع الشرایط است.

فرض اول عقلا و نقلا باطل است، زیرا دین مبین اسلام، آیین خاتم است و تا ختم نسل بشر باید راهنما و آیین امت باشد و فرض دوم نیز باطل است، زیرا قانون خود بخود اجرا نمی شود و نیاز به شخص و یا اشخاص دارد تا آن را حفظ و به اجرا در آورند.

ناچار باید به فرض سوم قائل باشیم، و بگوئیم: جامعه مسلمین را باید ولی امر با همه شئونات و ابعاد آن اداره کند.

از سوی دیگر نیز روشن است که جامعه نیاز به تشکیلات فراوان از آن جمله: ارتش، آموزش و پرورش، دادگستری و ... و... و... دارد، و لذا باید دست ولی فقیه در همه شئونات مادی ومعنوی، مبین وشارح و راهنما و حلّال مشکلات باشد.

در نتیجه، ولی ققیه باید تمام شئونات امام معصوم علیه السلام به استثنای امامت و آنچه را که مخصوص امام معصوم است داشته باشد تا بتواند اسلام را در جامعه پیاده کند، و گرنه در صورت عدم وجود تشکیلات حکومتی دشمنان نخواهند گذاشت که حکومت و آئین اسلامی پیاده شود.

دلیل دیگر اینکه با استدلال خلف می توان گفت: هیچ جامعه و کشوری با هرج و مرج پایدار نمی ماند، و باید قانون و حاکم و حکومتی در آن حکمفرما باشد، و اگرحکومت طاغوت حاکم باشد دین مبین اسلام باقی نمی ماند و این خلاف فرض است چون گفتیم به دلیل عقلی ونقلی باید دین مبین اسلام تا قیام قیامت باقی بماند؛

« وَ مَن یَبتَغِ غَیرَ الإسلامِ دِیناً فَلَن یُقبَلَ مِنهُ »(هر کس دین دیگری غیر از اسلام را بجوید، هرگز از او پذیرفته نمی گردد.سوره مبارکه آل عمران آیه 85)

منبع: جام نیوز


چرا ولی فقیه خیلی از مشکلات را حل نمی کند؟+ پاسخ صوتی پناهیان

ارسال شده توسط در 91/10/6:: 1:2 عصر

چرا ولی فقیه خیلی از مشکلات را حل نمی کند؟+ پاسخ صوتی پناهیان
امروزه سؤالی که در اذهان بسیاری از مردم وجود دارد و گاهاً نیز آن را بیان می دارند، این است که «مگر ولی فقیه قدرت و اختیار تام ندارند؟ پس چرا بسیاری از مشکلات را حل نمی کنند؟ چرا بسیاری از افراد را عزل نمی کنند؟». قطعاً نپرداختن به پاسخ این پرسش ها به مرور زمان منجر به ایجاد شبهه در اذهان عمومی خواهد شد و البته هر شخصی نیز قادر به پاسخگویی به آنها نیست. استاد پناهیان در این کلیپ، با ارجاع به حقایقی از حکومت امیرالمومنین به این سؤال پاسخ می دهند.
آدرس دانلود
http://www.598.ir/files/fa/news/1391/6/2/19919_455.mp3

لینک دانلود


آیت الله مصباح:در طول 64 سال طلبگی خود، هیچ کاری به برکت طرح ولا

ارسال شده توسط در 91/4/9:: 1:27 عصر

 بنده شهادت می‌دهم در طول 64 سال طلبگی خود، هیچ کاری به برکت طرح ولایت برای من اتفاق نیفتاده، کاری با این حجم کم، هزینه کم، وقت محدود و وسعت فایده و تأثیر ندیده‌ام.
 
آیت‌الله مصباح ویژگی طرح ولایت را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: امتیاز و ویژگی اول این طرح این است که طرح ولایت، یک نظام هماهنگ فکری را عرضه می‌کند، مطالبی که درباره اسلام و تشیع شنیده‌ایم، مطالب متفرقی است، اما ارتباط بین این مسائل و موضوعات مورد توجه قرار نگرفته است.
 
وی افزود: این طرح تلاش کرده که یک رابطه ارگانیک بین موضوعات مختلف در اسلام برقرار کند، بین مفاهیم، ارتباط منطقی و ذاتی برقرار سازد و ادعای این طرح این است که همه معارف اسلامی را می‌توانیم در یک مجموعه منسجم و هماهنگ ارائه کنیم، به طوری که ارتباط منطقی بین اجزاء آن قابل فهم باشد.  کل مطلب..

نهال ولایت در نهاد خانواده

ارسال شده توسط در 91/1/27:: 7:58 عصر

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در ده? اول محرم سال 90، در مهدیه تهران با موضوع «نهال ولایت در نهاد خانواده» به ایراد سخنرانی پرداختند.

در لینک زیر فایل های پی دی اف (pdf) گزیده سخنرانی ها و صوت آنها را قرار دادیم
برای دیدن روی آنها کلیک کنید و برای دانلود روی هر عنوان راست کلیک کرده و گزینه Save Link As را انتخاب کنید

جلسه اول:تقویت ولایت‌مداری، بهترین هدف برای تشکیل خانواده(pdf)
صوت جلسه اول

جلسه دوم:مسئولیت قوام، نورانیت و معنویت خانواده بیشتر بر عهده مادر خانواده است / کسانی که ریشه خانوادگی خوبی ندارند، نباید به خودشان اجاز? شرکت در انتخابات بدهند/ براساس عهدنام? مالک اشتر، یکی از شرایط ورود به عرص? سیاست، خانواد? خوب است

صوت جلسه دوم
جلسه سوم:ریشه ولایت‌مداری انسان در خانواده شکل می‌گیرد/صهیونیست‌ها سلط? ظالمان? خود را از تخریب بنیان خانواده‌ به دست آورده‌اند
صوت جلسه سوم
جلسه چهارم:پذیرش ولایت پدر و مادر در خانواده، تمرین ولایت‌مداری است

صوت جلسه چهارم
جلسه پنجم:ریش? غربت امیرالمؤمنین(ع) و حسنین(ع)، عدم رعایت آداب ولایت‌مداری در خانواده بود/ احترام به پدر و مادر؛ مقدم? احترام به ولی‌الله
صوت جلسه پنجم
جلسه ششم:ولایت‌مدار بودن سخت ‌است و نیاز به تمرین دارد/ تمرین ولایت‌مداری، با پدر و مادرداری
صوت جلسه ششم
جلسه هفتم:«مهربان بودن مرد به زن»، یکی از دو شرط اساسی برای تربیت فرزندان ولایت‌مدار
صوت جلسه هفتم
جلسه هشتم:چرا حقوق مرد در خانواده بیشتر از زن است؟/ قاعد? کلیدی در تربیت فرزند: «محبت مرد به زن» و «احترام زن به مرد»
صوت جلسه هشتم
جلسه نهم:30سال است برخی می‌خواهند ولایت فقیه را به مسأله‌ای صرفاً سیاسی تبدیل کنند /اصول مهم در تربیت فرزند و روابط زن و مرد / اصول مهم برای داشتن خانواد? ولایت‌مدار/ تحقق ولایت‌مداری به صورت ریشه‌ای، در خانواده صورت می‌گیرد نه در مباحث سیاسی اجتماعی!/ مختصات یک خانواد? خوبِ ولایت مدار
صوت جلسه نهم
جلسه دهم:اگر پدرها در خانه امامت کنند، فرزندان شیرینیِ امام را خواهند چشید/ شیرینی ولایت، عامل اسلام آوردن یهودیان
صوت جلسه دهم

منبع:http://www.motaharmedia.ir/node/ 272

 


حداقل پذیرش ولایت فقیه اطاعت بی چون و چرا است

ارسال شده توسط در 90/9/1:: 6:43 عصر

آقاتهرانی: حداقل پذیرش ولایت فقیه اطاعت بی چون و چرا است

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل اول در فلسفه اسلام پذیرش ولایت فقیه است، گفت: تجلی ولایت اهل بیت (ع) در ولایت فقیه است و حداقل پذیرش ولایت فقیه، اطاعت بی چون و چرا از ایشان است. ادامه مطلب...

از ولایت پذیری مانند نماز و روزه سؤال میشود

ارسال شده توسط در 90/5/5:: 7:0 عصر

آیت الله جنتی با اشاره به اهمیت ولایت در آموزه‌های اسلامی گفت: همانگونه که از نماز و روزه انسان سوال خواهد شد در خصوص ولایت‌پذیری انسان هم سوال خواهد شد و اگر انسان در این خصوص مشکلی داشته باشد نماز و روزه انسان هم مقبول نخواهد بود. ادامه مطلب...

امروز همان ولایت امیرالمومنین(ع) را برای ولی فقیه قائل هستیم

ارسال شده توسط در 90/5/1:: 11:33 عصر

استاد درس خارج ولایت فقیه حوزه علمیه قم تحقق ولایت در خارج را موجب دین و اتمام نعمت دانست و گفت: ولایت علی(ع) امری است که از سوی خدا آمده و ما هم اکنون در عصر غیبت، همان ولایت را برای ولی فقیه یعنی مجتهد جامع الشرایط قائل هستیم. ادامه مطلب...

مشروعیت ولی فقیه؛ انتساب آن به خداوند است

ارسال شده توسط در 90/4/19:: 7:4 عصر

آیت الله مصباح یزدی  با بیان اینکه ولایت‌فقیه رکن معنوی و اصلی نظام است، گفت: اعتبار مشروعیت ولی‌فقیه به انتساب آن به خدای متعال است که در درجه اول پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و بعد از آن حضرت ائمه معصومین علیهم‌السلام و در زمان غیبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار می‌گیرد و در حقیقت وجوب پیروی از ولایت‌فقیه از جانب خداست.
 
با این توضیح قوانین و مصوبه‌هایی که سایر قوا تحت امر ولایت‌فقیه وضع می‌کنند نیز مشروعیت می‌یابد و عمل به آنها واجب می‌شود.
 
رییس موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) با یادآوری سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که اطاعت از دولت اسلامی شرعاً واجب است، گفت: امام نفرمودند عرفا و یا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلکه فرمودند شرعا، و وجوب شرعی تنها در صورتی است که انتساب به خدا داشته باشد.


حیات جامعه اسلامی به ولایت فقیه است

ارسال شده توسط در 90/4/19:: 7:2 عصر

آیت‌الله مصباح یزدی  با تأکید براین‌که اصلی‌ترین مسأله نظری و فکری در فرهنگ ما ولایت‌فقیه است، ادامه داد: حیات جامعه اسلامی به ولایت‌فقیه است و حتی دشمنان سرسخت نظام، کشور ما را به ولایت‌فقیه می‌شناسند و پیشرفت‌های امروز کشور در زمینه‌های مختلف در سایه همین ولایت‌فقیه شکل گرفته است.
این استاد اخلاق حوزه با یادآوری کوتاهی حوزویان در این زمینه، اظهار داشت: وقتی ما طلاب این چنین کوتاهی کرده باشیم چگونه می‌توان توقع داشت فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی چون عمران، فیزیک، پزشکی و... از ولایت‌فقیه دفاع کنند.
 
آیت الله  مصباح یزدی ادامه داد: علی‌رغم اهمیت فوق‌العاده مسأله ولایت‌فقیه از لحاظ دینی و اعتقادی، حق مسأله ادا نشده است. کار در این زمینه فقط با یک فتوا در رساله عملیه حل نمی‌شود، بلکه این مسأله نیازمند حل علمی و آکادمیک است و جز با تبیین درست ریشه‌های آن قابل بیان برای جهانیان نیست.
 
وی  با بیان این‌که باید همه زیربناهای مسأله ولایت‌فقیه حل و به سئوالات ریشه‌ای آن پاسخ داده شود، گفت: معتقدم اگر این مسایل به سادگی، انصاف و اندکی حسن سلیقه تنظیم شود، در بهترین شکل آکادمیک می‌توان آن را مطرح کرد و حتی در تمام محافل علمی دنیا قابل ارائه است.
 
وی اضافه کرد: شاید بعد ازگذشت 33 سال از انقلاب اسلامی در رده‌های بالای کشور اعم از روحانی و غیرروحانی کسانی باشند که هنوز ولایت‌فقیه را به طور کامل قبول ندارند، در حالی‌که ولایت‌فقیه عمود خیمه نظام است.


تبیین مسئله ولایت فقیه را واجب میدانم

ارسال شده توسط در 90/4/19:: 7:0 عصر

رئیس مؤسسه امام خمینی : بنده به عنوان طلبه‌ای که حدود 60 سالی در حوزه بوده‌ام، پرداختن عمیق و وسیع به مسئله ولایت‌فقیه را از واجب‌ترین وظایف روحانیون می‌دانم.
 
آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: روشنی مسأله حاکم شرع و مجتهد جامع الشرایط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست. مسأله ولایت‌فقیه نیز تبلور همین فکر ارتکازی است و باید به گونه‌ای فعالیت کنیم که این مسأله نیز جایگاه خود را در فرهنگ عمومی جامعه بیابد.
 
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروزه پرسشی که در بیشتر کشورها درباره ایران مطرح است، مسأله ولایت‌فقیه است و حتی خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خمینی(ره) درباره نوع حکومت می‌پرسیدند و امام(ره) نیز در حد قابل فهم برای آن‌ها جملاتی را مطرح می‌کردند، با این‌که قبل از آن در نجف اشرف مسأله ولایت‌فقیه را به طور کامل تدریس کرده بودند.
 
وی با بیان این‌که ما باید هم از لحاظ تئوری به تدوین مسأله بپردازیم و هم از لحاظ عملی، الگویی مناسب برای آن طراحی کنیم، اظهار داشت: یکی از ابهام‌ها قید مطلقه در ولایت‌فقیه است که سبب شده افراد از آن برداشت دیکتاتوری کنند و هنوز برخی نمی‌دانند حوزه اختیارات ولی‌فقیه کدام است و مطلقه بودن ولایت‌فقیه در برابر کدام مقیده است و برخی از خودی‌ها ولایت را به مسائل شخصی هم سرایت می‌دهند. وقتی این مسائل برای افراد خودی هنوز مشخص نیست، چگونه باید انتظار داشت برای کشورهای غربی مشخص باشد، بنابر این عدم درک صحیح از ولایت‌فقیه سبب ایجاد نوعی بدبینی نسبت به نظام و ولایت‌فقیه شده است.
عضو خبرگان رهبری  ادامه داد: این‌که یک نفر هرچه به ذهنش رسید بگوید و همه ملزم به تبعیت باشند، تفکری عقب‌افتاده‌‌ است؛ در حالی‌که به فرمایش امام (ره) اصل ولایت‌فقیه از مترقی‌ترین اصول است.
 
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: بسیاری از کمبودها به خودمان برمی‌گردد که ان‌شاء‌الله قصور بوده و نه تقصیر، چرا که در این صورت گناهی بزرگ مرتکب شده‌ایم.


   1   2      >

بازدید امروز: 11 ، بازدید دیروز: 4 ، کل بازدیدها: 389217
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ