سوال: امام خمینی بسیار قاطع بود و به افراد خاطی و منحرف مهلت نمی داد. ولی ظاهراً رهبری مماشات می کنند؛ چرا؟
 
  این هم تلقی غلطی از مرام و روش امام راحل است. زمانی که همه ی نیروهای انقلابی مخالف و بلکه متنفر از بنی صدر شده بودند، امام باز هم حمایت کردند. مشهور است که حاج احمد متوسلیان گفته بود اگر هلیکوپتر بنی صدر را ببینم با آر پی جی میزنم. ولی وقتی هلیکوپتر بنی صدر با نقص فنی مواجه شد امام بیانیه دادند و خدا را بابت سلامتی بنی صدر شکر کردند! 
 
امام سالها آیت الله منتظری را تحمل کردند؛ مدتها بنی صدر را تحمل کردند، امثال بازرگان را تحمل کردند. امام در نامه به آقای منتظری می نویسند: «و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم... والله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ... و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم...» ولی در تمام موارد صبر کردند تا رشد آگاهی های مردم زمینه ی اقدام را فراهم کند.
 
برخی حزب اللهی ها تلقی دیکتاتور مآبانه ای از جایگاه رهبری دارند؛ این غلط است. فرق است بین «امام» و «امپراطور»؛ امام وظیفه ی رشد دادن و تربیت کردن جامعه را هم بر عهده دارد. هم اکنون هم رهبری بسیاری از اقدامات را منوط به رشد آگاهی های عمومی کرده اند. در مورد برجام هم رهبری کل ماجرا را تجربه ای برای رشد بینش سیاسی مردم دانستند