"غلامعلی حداد عادل" پیرامون سخنان اخیر "سیدحسن نصرالله" مبنی بر مظلومیت آیت الله خامنه‌ای در بین امت اسلامی و حتی در ایران گفت: من هم با نظر دبیرکل حزب الله در این مورد موافق هستم چراکه یکی از حجاب هایی که همیشه مانع از دیدن واقعیت ها می شود، حجاب هم عصر بودن است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی نوآوری و اجتهاد از دیدگاه مقام معظم رهبری در بیروت به سر می برد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیروت گفت: شاید کسانی که معاصر هم هستند قدر یکدیگر را ندانند و در فکر این نیستند که در کنارشان یک واقعیت خیلی بزرگ هم وجود دارد؛ همیشه اشخاص واقعیت های مهم را در جاهای دور و زمان های دور جست وجو می کنند اما به قول معروف پای چراغ تاریک است.

حداد عادل ادامه داد: واقعیت امر این است که ما در ایران ارتباط مان با مقام معظم رهبری، ارتباط بر سر مسایل جاری است و کسانی که کمی فاصله دارند، می توانند منظره را بهتر ببینند.

وی ادامه داد: ما مثل آدم هایی هستیم که در خود کوه داریم حرکت می کنیم و اینقدر به کوه نزدیک هستیم که به کلیت و عظمت خود کوه توجهی نداریم؛ این است که دیگران به دلیل همین فاصله، واقعیت های مربوط به ایران و اهمیت دیدگاه های رهبری را بیشتر احساس می کنند و شاید این شعر مولانا که می گوید:" بهتر آن باشد که سر دلبران - گفته آید در حدیث دیگران" بهترین تعبیر این حالت باشد.

وی درخصوص برگزاری کنفرانس بین المللی نوآوری و اجتهاد از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز گفت: این همایش در زمانی برگزار شد که دنیای عرب و منطقه در حال تلاطم است و همه برایشان این سؤال وجود دارد که این نهضت ها به چه سمت وسویی خواهند رفت و آینده چه خواهد شد.

وی گفت: در چنین شرایطی نیاز به تبین نرم افزاری از اصول و مبانی اسلامی ضروت خاص پیدا می کند.

رییس کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته روزی که تصمیم گرفته شد این همایش برگزار شود، هنوز این انقلاب ها آغاز نشده بود ولی برگزاری این همایش با شرایط خاص منطقه مصادف شد و این شرایط معنا و اهمیت ویژه ای به این همایش بخشید.

وی گفت: به نظر من تشنگی و اشتیاق زیادی وجود دارد برای اینکه مردم به شکل اصول انقلاب اسلامی ما و در واقع به دیدگاه های رهبری که معرف و مبین این اصول است آشنایی پیدا کنند.

حداد عادل تصریح کرد: اگر این همایش در همین تاریخ برگزار می شد ولی فضای نهضت های اخیر در کشورهای عربی پدید نمی آمد، استقبالی که از این همایش می شد به صورت کنونی نبود و کنجکاوی ها و مسایل و مباحث، شکل دیگری به خود می گرفت ولی این همایش بسیار به جا و به موقع بود و این نشان می دهد که بعد از 22 سال از رحلت امام ما می توانیم بر اساس مجموع سخنان و دیدگاه های مقام معظم رهبری به یک جمع بندی از مکتب فکری ایشان برسیم و آن را تنظیم کنیم.

وی گفت: در واقع آن بنایی که امام (ره) پایه های آن را استوار کرده بود، در عصر حاضر طبقات آن یکی پس از دیگری روی هم استوار می شود و این نظام از نظر مبنایی رشد می‌کند و ظرفیت های فکری اسلام آشکار می‌شود.

دبیرکل حزب الله در مراسم افتتاحیه همایش مذکور تأکید کرده بود که "ما خود را مقابل شخصیتی بزرگ و استثنایی می یابیم که بسیاری از مردم مسلمان چندان از ایشان شناختی ندارند؛ حتی در میان امت خود نیز مظلوم هستند، به نحوی که در ایران حتی برخی نسبت به مهم ترین جنبه شخصیت ایشان که همان بعد رهبری و سیاسی است، شناخت چندانی ندارند".

وی ادامه داد: علت این، آن است که دشمنان ایشان را محاصره کرده و دوستان نیز حق ایشان را ادا نمی کنند و ما مسؤول هستیم که این امام بزرگ را به مردم مسلمان بشناسانیم، تا از برکات وجود چنین رهبری فقیه و اندیشمندی برتر در عصر حاضر برخوردار سازیم.

کنفرانس بین المللی نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت الله خامنه ای سه شنبه شب در هتل گالیریا (ماریوت سابق) بیروت به کار خود پایان داد.

در این کنفرانس ، شیخ "نعیم قاسم" معاون دبیر کل حزب الله لبنان،"امیل امیل لحود" نماینده سابق مجلس لبنان، "مونسیور سرکیسیان" اسقف ارمنی ایران و تعدادی از روحانیون به نمایندگی طوایف مسیحی و اسلامی و همچنین نخبگانی از کشورهای عربی و ایران از جمله ابراهیم الجعفری نخست وزیر سابق عراق و غلامعلی حداد عادل مقالات خود را ارائه دادند.