شهید مرتضی مطهری ضمن اظهار تاسف از بازداشت[آیت الله] سیدعلی خامنه ای اظهار داشته ما کمتر نمونه ارزنده چون [آیت الله]خامنه ای داریم و این نیروها هم نباید اینگونه هدر رود و گوشه های زندان تلف گردند.
 
توضیحات: در سند زیر شهید مطهری در بهمن 1353 به تجلیل از شخصیت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای پرداخته است. آیت‌الله خامنه‌ای در آن زمان توسط شهربانی استان خراسان بازداشت شده بود.


شماره گزارش: 9/17498
تاریخ گزارش: 53/11/5
موضوع: مرتضی مطهری

یاد شده در محل دانشکده الهیات دانشگاه تهران ضمن اظهار تاسف از بازداشت[آیت الله] سیدعلی خامنه ای اظهار داشته ما کمتر نمونه ارزنده چون[ آیت الله]خامنه ای داریم و این نیروها هم نباید اینگونه هدررود و گوشه های زندان تلف گردند. [شهید]مطهری پس از ستودن [آیت الله]خامنه ای او را از عوامل موثر در روشن کردن افکار اجتماع دانست و افزود شیخ دیگری به نام [شهید آیت الله حسین]غفاری را که از پیش نمازهای تهران بود در زندان سازمان امنیت کشته اند . وی ابراز خوشحالی از این موضوع گفت: شیخ غفاری پیرمردی گوشه گیر بود که چندان منشا اثر نبود و اگر هم زنده بود چندان اثر چشمگیری نداشت ولی کشتن او تبلیغ عجیبی علیه سازمان امنیت بود زیرا خبر کشتن او به همه محافل دینی رسید و همه گروه های روشن بین فهمیدند و این عمل نفرت همه مردم را علیه سازمان امنیتن برانگیخت و قیافه آدم کشی این دستگاه باردیگر بر مردم و کوچه و بازار آشکار گردید./.