آیت الله مصباح یزدی در جشن بزرگ عمامه‌گذاری طلاب مدرسه معصومیه قم با ضروری خواندن بصیرت در عرصه باور‌های دینی، ارزش‌های دینی و امور اجتماعی خاطر نشان کرد: خداوند را باید سپاسگزار باشیم که ویژگی‌هایی همچون علم، تقوا، بصیرت و آگاهی به زمان را در وجود رهبر معظم انقلاب جمع کرده است.

واقعا رهبر عزیز ما تالی تلو معصوم است

خدا را باید بسیار شکر کنیم. بنده صادقانه عرض میکنم. اگر امثال بنده شبانه روز تسبیح دست بگیریم و فقط خدا را شکر کنیم که خدا چنین رهبری به ما داده والله معتقدم که از عهده شکر این نعمت بر نمی آییم. نمی‌توانیم درک کنیم که خدا چه نعمت بزرگی به ما داده است. که این خصوصیت ها را در یک شخص جمع کرده است.

امروز پرچم دار حمایت از دین، رواج اسلام و تشیَع، تقوا و بصیرت، اراده ی الهی تعلق گرفته که این شخصیت عظیم باشد.
رهبر عزیز ما تالی‌تِلو معصوم است / روحانیت باید برای سکوتش و برای هر جمله‌اش حجت داشته باشد.

خدا را باید بسیار شکر کنیم. بنده صادقانه عرض میکنم. اگر امثال بنده شبانه روز تسبیح دست بگیریم و فقط خدا را شکر کنیم که خدا چنین رهبری به ما داده والله معتقدم که از عهده شکر این نعمت بر نمی آییم. نمی‌توانیم درک کنیم که خدا چه نعمت بزرگی به ما داده است. که این خصوصیت ها را در یک شخص جمع کرده است. امروز پرچم دار حمایت از دین، رواج اسلام و تشیَع، تقوا و بصیرت، اراده ی الهی تعلق گرفته که این شخصیت عظیم باشد. از عمق دلمان دعا می کنیم که خدای متعال بر طول عمر و عزت و تأییدات ایشان بیافزاید. ولی به هر حال شخصیت های عظیم و حتی معصوم در جامعه وجود داشته اند.مگر وجود پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اثنی عشر نبود. آیا حضور یک رهبر جامع الشرایط کافی است که جمع از خطرها مصون باشد. تاریخ نشان می دهد این طور نیست. بحث های عقلی هم اثبات می کند. وقتی ما بالاترین مدیر را، یک مدیر مسئول که خداوند می فرماید: ( ان هو الا وحی یوحی) در جامعه داشتیم برنامه ی جامعه بلا واسطه خدا به او وحی کرده. این تدبیری است که در اصل نظام خلقت ملحوظ است که باید شرایط به گونه ای باشد که زمینه ی انتخاب و امتحان انس را می گوید. باید همیشه عوامل خیر و شر در جامعه وجود داشته باشد تا زمینه ی امتحان فراهم شود. امروز هم به وجود چنین نعمتی که واقعا رهبر عزیز ما تالی تلو معصوم است ولی بالاتر از معصوم که نیست، نه ضعف مدیریت اوست و نه نقص برنامه ی اسلام و تشیع. ولی تقذیر الهی است که باید زمینه ی امتحان فراهم شود. حتی برای نزدیک ترین افراد به رهبر. مگر زمینه ی امتحان برای همسر پیامبر(ص) نبود. هر کس امتحان خودش را باید بدهد و جوهر وجود خودش را باید نشان بدهد.
از هر زمانی هم اگر اشاره ای فرمودند ما به همان سمت حرکت می کنیم. گفتند به پیش، حرکت می کنیم، گفتند ایست، می ایستیم. معنای ولایت فقیه همین است و الّا فتوا مربوط به مراجع علماست. همیشه بوده و هست. ولایت این است که حاکمیت داشته باشد. به پیش، واجب است حرکت کنیم. این جا جایی نیست که دیگر بنشینیم و تأمّل کنیم وبحث کنیم با آقا که حالا شما درست فهمیدید یا نه. فرمانده است، مثل جبهه. وقتی فرمانده ی لشکر می گوید به پیش باید رفت. مگر احیاناً، اتفاقاً در بین میلیون ها مورد کسی در موردی یقیین داشته باشد که این جا اشتباه است. اون وقت برای خود عذری داشته باشد و الّا تا آن جا که امر رهبری است باید حرکت کرد. متقابلاً اونجا که فرمودند ایست باید ایستاد. وقتی امام فرمود جنگ را متوقّف کنید خیلی ها ناراحت بودند، خصوصاً بسیجی ها آنهایی که عاشق شهادت بودند. ولی وقتی فرمودند ایست واجب است ایست. این تکرار تاریخ است. امیرالمؤمنین(صلوات الله علیه) به مالک اشتر فرمود برگرد. عرض کرد اگر لحظه ای به من مهلت دهیدکار را تماممی کنم. فرمود اگر میخواهی علی را زنده ببینی برگرد. ما وظیفه امان چیست؟ اطاعت از رهبری. اما بحث و گفتگو و تحقیق کردن هیچ گاه وظیفه اش از دوش ما برداشته نمی شود هم در زمینه اعتقادات و معارف هم در مسائل اخلاقی و معنوی .در مسایل سیاسی و اجتماعی تحقیق و فهمیدن و کسب بصیرت شناخت جریان ها ی سیاسی شناخت دشمن خطوط ی که در کشور حاکم است ارتباطی که با خارج وجود دارد تاثیری وتاثری که بین امور داخلی و خارجی وجود دارد.
همه باید در یک حدّی بفهمند. مخصوصاً آن هایی که در حدّ مدیریت و رهبری دیگران و جامعه قرار دارند. از مصادیق بیّن آن روحانیون هستند که مورد توجّه عموم مردم است و الگو قرار می گیرند. ما باید بدانیم این موقعیّت حسّاسی است و باید رفتاری را انتخاب کنیم که پیش خدا حجّت داشته باشیم که چرا این راه را رفته ایم، چرا گفتیم یا چرا سکوت کرده ایم. بدانیم تأثیری که بر رفتار دیگران می گذارد مسئولیتش با ماست.


منبع: http://www.rajanews.com/detail.asp?id=41073