گفتگو با جعفر گونزالس، مسلمان و اندیشمند اسپانیایی
«جعفر گونزالس» الان در سالهای آخر ششمین دهه از زندگی‌اش است. در دانشگاه مهندسی الکترونیک و ادیتوری سینما خوانده است اما ناگهان همه چیز را کنار گذاشته است و با خواندن کتابی درباره اسلام مسلمان شده است. او در 33 سالگی با خانمی که پیش از این مسلمان شده بود و از شوهر قبلی‏اش سه فرزند داشت، ازدواج کرد و بعد در همان سالی که امام خمینی(ره) به رحمت خدا رفت، به ایران آمد تا علوم دینی را تحصیل کند. او بعد از چند سال تحصیل به اسپانیا برگشت و پایه گذار خیلی از کارهای پربرکت در آنجا شد مانند ترجمه قران کریم به زبان اسپانیولی. گفتگوی رجانیوز با او درباره شخصیت مقام معظم رهبری در نظر شیعیان غیر ایرانی را در زیر می خوانید. شیخ جعفر گونزالس مقام معظم رهبری را سیدعلی خامنه‌ای خطاب می‌کند و در اوج صمیمیت او را حاج آقا می‌خواند.
عنوان سوالهایی که از ایشان شده است:
نگاه مسلمانان و شیعیان غیر ایرانی به جایگاه رهبر معظم انقلاب چیست؟
خاطره ای از تاثیر صحبتهای ایشان در جمع دوستان خودتان دارید؟چه خصوصیاتی در ایشان وجود دارد که مسلمانان و شیعیان غیر ایرانی هم ایشان را رهبر خود می‌دانند؟ایشان چند وقت پیش فرمودند که این بیداری اسلامی که در منطقه ایجاد شده تا قلب اروپا پیش خواهد رفت. تحلیل شما بعنوان کسی که در اروپا زندگی کرده اید و مردم آنجا را می‌شناسید نسبت به این فرمایش ایشان چیست؟
حالا به نظر شما اصلا این اتفاقات که در اروپا وجود دارد را می توان به این روندی که شما درباره انقلاب اسلامی و شمال آفریقا گفتید ربط داد؟الان در خود اسپانیا آیا مسلمانان و شیعیان پیگیر صحبتهای مقام معظم رهبری هستند و صحبتها و نظرات ایشان را دنبال می کنند؟اگر صحبتی مانده بفرمایید.



نگاه مسلمانان و شیعیان غیر ایرانی به جایگاه رهبر معظم انقلاب چیست؟

برای ما مسلمانان شیعه غیر ایرانی و البته مسلمانان اروپایی و آمریکای لاتین که من بیشتر نسبت به آنها شناخت دارم، شخصیت سیدعلی خامنه‌ای خیلی برجسته است و هم بعنوان رهبر انقلاب و هم بعنوان مرجع مهم امت مسلمانان ایشان را می شناسیم. چراکه نظر و دیدگاه ایشان در زمینه های مختلف خیلی برجسته است.
شخصیت حاج آقای خامنه‌ای ادامه خط امام خمینی(ره) است. الحمدلله امام خمینی برای ما یک پدر معنوی بود و اگر ایشان نبودند ما به اسلام اهل البت(ع) وصل نبودیم و از اسلام آنها خبر نداشتیم. زمانی هم که امام خمینی از دنیا رفت، سید علی خامنه‌ای ادامه این اندیشه و فهم از قرآن و اسلام بود که امام خمینی(ره) به ما رساند.

خاطره ای از تاثیر صحبتهای ایشان در جمع دوستان خودتان دارید؟

بله، بالاخره ایشان مرجع ما هستند و ما مرتب حرف ایشان را می شنویم و نظرات ایشان برای ما بعنوان راهنمایی است. یکبار که ایشان با جوانان صحبت می کردند، حاج آقا یک حرف خیلی قشنگ درباره شخصیت دشمنان ایران و اسلام فرمودند. ایشان گفتند فکر نکنید که دشمنان ما قوی هستند؛ آنها ضعیف هستند و دلیلش هم این است که اگر می توانستند به ما حمله می‌کردند و اگر این کار را انجام ندادند به این دلیل است که آن قدرتی که حرفش را می زنند ندارند؛ وگرنه آنها خوی مهربانی و رافت ندارند.

این صحبت ایشان خیلی به ما کمک کرد. چون دشمنان خیلی در زمینه تبلیغ خود قوی هستند و ممکن است جوانان فکر کنند آنها واقعا همینطور که نشان می دهند هستند. این فرمایش ایشان برای ما یک  نور راهنمایی بود تا واقعیت دشمنان اسلام و انقلاب را بهتر بشناسیم.

چه خصوصیاتی در ایشان وجود دارد که مسلمانان و شیعیان غیر ایرانی هم ایشان را رهبر خود می‌دانند؟

از زمانی که امام خمینی(ره) به رحمت خدا رفتند، سید علی خامنه‌ای یک رحمت خدایی برای ما بود. ایشان یک شخصیت کاملی هستند که اگر نباشند معلوم نیست این انقلاب و پیروان اهل البت(ع) به کجا خواهند رسید. ایشان در هر رشته ای که برای پیشرفت این انقلاب و راهنمایی امت لازم است صاحب نظر هستند و روز به روز این برجستگی دارد خود را نشان می دهد.

در صحبتهایتان از کلمه انقلاب و رهبر انقلاب استفاده می‌کنید، شاید این سوال را بتوان پرسید که یک انقلاب که حکومت یک کشور را تغییر می دهد چرا باید برای غیر ایرانی ها مهم باشد و رهبر آن را بعنوان رهبر خود بدانند؟
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک اتفاق بسیار مهم برای همه دنیا است و شاید بتوان گفت مهمترین اتفاق تاریخ انسان بعد از بعثت پیامبر اکرم ما باشد. مخصوصا چون در این زمان دشمنان اسلام و ابرقدرتهای استکباری در این سیصد سال اخیر نشان می دادند که اسلام دیگر وقتش تمام شده است و باید آن را در کتابهای تاریخ پیگیری بکنیم. زماین که امام خمینی(ره) پرچم اسلام را دستش گرفت و بلند کرد وضعیت اسلام به گونه‌ای دیگر بود.

مثلا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی که بنده در اسپانیا بودم، دانشجویان مراکشی مسلمان که در اسپانیا درس می خواندند و متدین بودند جوری نماز می‌خواندند که دانشجویان مراکشی دیگر نفهمند اینها ملتزم هستند تا یک وقت مسخره نشوند.

انقلاب اسلامی ایران آبروی مسلمانان را برگرداند و یک پیغام امید و افتخار به دین و عقیده به آنها را داد. و این مهمترین پیغام انقلاب اسلامی به جهان بود که اسلام می تواند در برابر دشمنان خدا و انسانیت با آنهمه قدرت بایستد و به پیروزی برسند. این در تمام دنیا دگرگونی ایجاد کرده است و با وجود این انقلاب روز بروز دارد این پیغام به جهانیان می رسد که ما ایستادیم و داریم راهمان را ادامه می‌دهیم و دشمنان نتوانستند در برابر ما کاری انجام دهند. به همین دلیل نقش رهبری این انقلاب مهم است و الحمد لله سید علی خامنه‌ای در این بیست و دو، سه سالی که از رحلت امام خمینی(ره) می گذرد نشان داده است که برای رهبری این امت قابلیت کامل دارد.

http://www.iqna.ir/gt_imgs/22277/th_img_7.jpg



ایشان چند وقت پیش فرمودند که این بیداری اسلامی که در منطقه ایجاد شده تا قلب اروپا پیش خواهد رفت. تحلیل شما بعنوان کسی که در اروپا زندگی کرده اید و مردم آنجا را می‌شناسید نسبت به این فرمایش ایشان چیست؟

شاید کسی که خیلی در مسائل بین المللی وارد نباشد این حرف ایشان را یک کمی افراطی و غیر واقعی بداند اما ما در اروپا داریم می بینیم که چه بحران‌های اقتصادی و سیاسی و... و مخصوصا بحران عقیدتی به دامان تمدن غرب افتاده است. دیگر اقوام غرب راه حل این بن بست را ندارند مگر اسلام اهل البت(ع). البته شاید سالها باید زمان بگذرد تا این پروسه جا بیفتد. مثلا در شمال آفریقا می بینیم که پیروزی انقلاب اسلامی بعد از این سی سال در آنجا موثر شده است. آنها لازم داشتند تا این سی سال بگذرد تا این تاثیر را در یک جنبش علنی نشان دهند. در واقع این میوه در این سی سال رسیده است. حالا در اروپا هم این روند یکرزوه اتفاق نمی افتد بلکه پیروزی انقلاب اسلامی یک اعلام امیدی بود برای همه که کشورهای اسلامی شمال آفریقا آن را در این سی سال درک کردند و اروپا برای رسیدن به آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

حالا به نظر شما اصلا این اتفاقات که در اروپا وجود دارد را می توان به این روندی که شما درباره انقلاب اسلامی و شمال آفریقا گفتید ربط داد؟

آقای کسینجر همان اوایل پیروزی انقلاب گفت که یا همین الان جلوی این انقلاب را می گیریم و یا اینکه از بنگلادش تا مراکش پخش می‌شود. در واقع دشمنان ما هم این تاثیر را می دانستند. الان سیستم سرمایه داری به یک مرحله ای رسیده است که قابلیت ندارد به مردم غرب یک زندگی شایسه بدهد. در خود اسپانیا معترضان روز 15 می، گفتند که ما از اعتراضات مردم در میدان التحریر قاهره الگو برداری کردیم. امروز وجود اینترنت و ماهواره باعث شده است تا حرکت مردم مصر در قاهره الگوی حرکت اجتماعی در اسپانیا شود و آنها بگویند حرکت ما فرزند حرکت مردم شمال آفریقاست. اما به هر حال زود است که بخواهیم اروپا هم دقیقا مثل بیداری اسلامی حرکت کند اما آنها هم در همین مسیر حرکت می‌کنند و بر علیه سیستم ظالم دنیا به پا خواسته اند.

الان در خود اسپانیا آیا مسلمانان و شیعیان پیگیر صحبتهای مقام معظم رهبری هستند و صحبتها و نظرات ایشان را دنبال می کنند؟

بله، من یادم است که سال 96 میلادی وقتی بعد از 6 سال تحصیل برگشتم به اسپانیا یک سایت اینترنتی دریاره معارف اهل البیت(ع) به زبان اسپانیولی نبود ولی الان بعد از تقریبا 16 سال تقریبا یک یا دو سایت در این زمینه در هر کشور آمریکای لاتین پیدا کنیم یعنی شاید بیست تا سی سایت به زبان اسپانیولی وجود دارد که اخبار جهان اسلام را منتشر و کتابها را ترجمه می‌کنند. صحبتهای ایشان روز به روز دارد می رسد به مخاطبان در آنجا.

اگر صحبتی مانده بفرمایید.

سید علی خامنه‌ای هر روز یک راهنمایی برای امت اسلام دارند و این در روزهایی که دشمنان اسلام با همه روشها مثل فیلمهای موهن دارند به اسلام حمله می کنند بسیار مهم است. در مقابله با این دشمنی‌ها باید رهنمودهای ایشان توجه کنیم تا بهانه دست دشمنان ندهیم.