وبلاگ :
مقلدان علمدار
يادداشت :
راه هاي تشخيص مرجع تقليد أعلم
نظرات :
0
خصوصي ،
4
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
عليرضا
بسم الله
سلام داداش. من هم يه طلبه هستم البته هنوز قصد معمم شدن ندارم.
اينکه شما فرموديد به اين صفحه بيايم از باب امتثال امر محقق شد.
عرض کنم عقل اشراقي به ما حکم مي دهد در صورتي رجوع واحد به يک شخص خاص الزامي است که از راه يقيني از هيچ کدام از راههاي ثلاث نمي توان به يقين اعلميت رسيد و محتمل الاعلميت الزام نمي آورد.
بنده مقلد رهبري هستم اما از برخي افرادي که به اين اسم نام و بزرگواري مراجع عظام تقليد حفظهم الله را خدشه دار مي کنند بيزارم
و پيام بنده از اين باب بود که شما از اين نوع افراد نباشيد انشاالله.
در احکام ما همه چيز مشخص است که اگر تعارض بين فتواي مجتهد با حکم ولي رخ دهد وظيفه چيست پس جاي نگراني نيست.
ضمنا بنده شخصا از آيت االه احدي پرسيدم اعلم مصداقش کيست؟؟
فرمودند تا درس رهبري نرفته بودم آيت الله وحيد وليکن با حضور در درس رهبري و طريقه استنباط ايشان رهبري را ظن به اعلميت دارم.
ياحق
پاسخ
سلام برادر بزرگواراولا :در مسايل شرعي و فقهي دقت عقلي شرط نيست بلکه دقت عرفي شرط استثانيا:عقل و دقت عرفي همان ظن قويه است که اگر مطب لينک داده شده را به دقت مطالعه مي فرموديد نوشته بودم که:اينکه واقعا أعلم از علما چه کسي هست، کسي جز خداوند متعال به آن آگاه نيست.پس وظيفه ما که ميخواهيم تقليد کنيم، چيست؟مگر اين نيست که لازمه از مجتهد أعلم تقليد کنيم؟پاسخ اين هست که: بله. ولي نه أعلم يقيني، بلکه کسي که بين ديگر علما و مجتهدان، محتمل الأعلميت هست، براي مقصود ما کافيست. (يعني کسي که احتمال بيشتري مي دهيم أعلم باشد.)پس دقت عقلي و فلسفي مورد نظر شما را نمي خواهدکه اين امر در بيانيه 54 نفر از خبرگان و مجتهدين محترم جامعه مدرسين بعد از فوت آقاي بهجت با کسب بيشترين آرا (شيوع) محقق مي شود و ديگر جاي ان قلت ندارد مگر اهل عناد که بحمد الله شما از آنان نيستيد دعا مي کنم که حضرتعالي در منش طلبگي چنان موفق باشيد که گويا هميشه در محضر امام خود و به تعبير روايات في فسطاط القائم باشيد.