• وبلاگ : مقلدان علمدار
  • يادداشت : راه هاي تشخيص مرجع تقليد أعلم
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + نعمت 
    نهايت غرضورزي اين است که آيت الله سيستاني در ليست سال 73 در آن هفته نفر هم نبودند با اين که جانشين آيت الله خوئي ايشان بودند. حال آنکه بر فرض کسي در اعلميتش شک داشته باشد در هر صورت نميتوان قائل شد که کسي او جزو هفت نفر هم نداند که در فهرست نيامد
    البته در سال 88 لطف کردند در رديف آخر اضافه نمودند.
    يک زماني هم ميگفتند مرجع عراق هستند مرجع هر شخص بايد از کشور خودش باشد نميدانم کجاي رساله ها نوشته مرجع از بلاد خودتان باشد بلکه نوشته اعلم باشد. به هر حال از همين آقايان که اين رو ميگويند ديدم که اگر کسي از کشور ديگري باشد مثل اندونزي، يمن، سودان، افغانستان و ... رهبري را به او معرفي ميکنند و نميگويند به دنبال مرجع در بلاد خودشان باشد.
    + بنده خدا 
    سلام
    من با جامعه مدرسين تماس گرفتم گفتم آيا اولويت ترتيب مراجع اهميت داره و آيا نفر اول راي بيشتري آورده. گفتن ما اسم 6 نفر رو داديم خودتان بايد اعلم را تشخيص دهيد و ترتيب اهميت نداره. ولي عقل ميگه اگر ترتيب بي اهميت بود بايد بر اساس حروف الفبا نامها نوشته ميشد يا بدون شماره نوشته ميشد. خلاصه شما منو از اين اولويت و راي بيشتر با منابع رسمي مطمئن کنيد تا من راحت انتخابم را انجام بدم.
    باتشکر از اين مطلب عاليتون
    پاسخ

    سلام و عرض ادب از اينکه مطالب در مورد مرجعيت را که در آرشيو بود مطالعه فرموديد سپاسگزارمهمانطور که فرموديد و بنده هم نوشته ام ترتيب ليست بر اساس نه سن افراد است و نه حروف الف با و ترتيب ارائه شده فقط مي تواند نشانه ميزان ارادت و توجه علماي حاضر در جلسه راي گيري و در خواست اکثريت نسبت به نفر اول و بعد نفرات بعدي باشد.لذا ترتيب ارائه شده اماره و نشانگر ميزان تاييد و توجه علما مجلس بوده که اين به مثابه راي اکثريت است و الا حتما با اين چينش مخالفت مي شد.اجرکم عند الله تعاليفارغ از امتيازات خاص ايشان در تصدص مرجعيت مشتاقم با اتحاد در مرجعيت سياسي و ديني در فرد واحد تمريني براي دوران ظهور داشته باشيمبا تشکرالتماس دعا
    + حسيني 
    سلام خسته نباشيد درباره مرجع تقليد بودن آيت الله عبدالله جوادي آملي کمي توضيح ميدهيد چون رساله داره واما اسمش در اين افرادي که ذکر شده نيست
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از مطالعه اين مطلب حقيرعلما و مراجع زيادي به حمدالله چه در قم و چه در شهر هاي ديگر مشغول فعاليت هستند ولي بين اين بزرگواران که همگي در يک جلسه علمي مورد بررسي از جنبه هاي مختلف قرار گرفتند اين تعدا از بزرگان که در متن نام آنها ذکر شده بيشترين آرا را داشتند و اين به معناي عدم صحت اجتهاد و يا مرجعيت ديگر بزرگان نيست و فقط تاييد خبرگان اين فن را براي آن ليست اعلام مي کند و نه عجز و ناتواني ديگران هر چند که در مطالب اين وبلاگ آورده ام به ادله مختلف اين حقير توصيه به اتحاد مرجعيت سياسي و ديني دارمبا تشکر
    بسم الله
    سلام داداش. من هم يه طلبه هستم البته هنوز قصد معمم شدن ندارم.
    اينکه شما فرموديد به اين صفحه بيايم از باب امتثال امر محقق شد.
    عرض کنم عقل اشراقي به ما حکم مي دهد در صورتي رجوع واحد به يک شخص خاص الزامي است که از راه يقيني از هيچ کدام از راههاي ثلاث نمي توان به يقين اعلميت رسيد و محتمل الاعلميت الزام نمي آورد.
    بنده مقلد رهبري هستم اما از برخي افرادي که به اين اسم نام و بزرگواري مراجع عظام تقليد حفظهم الله را خدشه دار مي کنند بيزارم
    و پيام بنده از اين باب بود که شما از اين نوع افراد نباشيد انشاالله.
    در احکام ما همه چيز مشخص است که اگر تعارض بين فتواي مجتهد با حکم ولي رخ دهد وظيفه چيست پس جاي نگراني نيست.
    ضمنا بنده شخصا از آيت االه احدي پرسيدم اعلم مصداقش کيست؟؟
    فرمودند تا درس رهبري نرفته بودم آيت الله وحيد وليکن با حضور در درس رهبري و طريقه استنباط ايشان رهبري را ظن به اعلميت دارم.
    ياحق
    پاسخ

    سلام برادر بزرگواراولا :در مسايل شرعي و فقهي دقت عقلي شرط نيست بلکه دقت عرفي شرط استثانيا:عقل و دقت عرفي همان ظن قويه است که اگر مطب لينک داده شده را به دقت مطالعه مي فرموديد نوشته بودم که:اينکه واقعا أعلم از علما چه کسي هست، کسي جز خداوند متعال به آن آگاه نيست.پس وظيفه ما که ميخواهيم تقليد کنيم، چيست؟مگر اين نيست که لازمه از مجتهد أعلم تقليد کنيم؟پاسخ اين هست که: بله. ولي نه أعلم يقيني، بلکه کسي که بين ديگر علما و مجتهدان، محتمل الأعلميت هست، براي مقصود ما کافيست. (يعني کسي که احتمال بيشتري مي دهيم أعلم باشد.)پس دقت عقلي و فلسفي مورد نظر شما را نمي خواهدکه اين امر در بيانيه 54 نفر از خبرگان و مجتهدين محترم جامعه مدرسين بعد از فوت آقاي بهجت با کسب بيشترين آرا (شيوع) محقق مي شود و ديگر جاي ان قلت ندارد مگر اهل عناد که بحمد الله شما از آنان نيستيد دعا مي کنم که حضرتعالي در منش طلبگي چنان موفق باشيد که گويا هميشه در محضر امام خود و به تعبير روايات في فسطاط القائم باشيد.