کتاب 72 سخن عاشورایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.
کتاب 72 سخن عاشورایی همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا‌عبدالله الحسین (ع) به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای« مدظله العالی» ) وارد بازار نشر می شود.
این کتاب در 296 صفحه شامل گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مدظله‌العالی» درباره مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی می‌باشد که از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب 72 سخن جمع آوری شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

بار دیگر ماه محرم فرا می‌رسد و نام و یاد حضرت سیدالشهدا، امام حسین(ع) فضای جامعه‌ی اسلامی را با عطر معنوی خویش معطر می‎نماید. در طول قرن‌هایی که از حادثه‎ی عظیم عاشورا گذشته است؛ علما، فقها، متفکران و محققان بسیاری در جهت تبیین و تبلیغ فلسفه‌ی قیام امام حسین(ع) و اصحاب باوفایش کوشش‌ها نموده و آثار متعددی از خویش به‌جا گذاشته و در دسترس عموم مردم مشتاق به فهم و درک معارف دینی قرار داده‌اند.

در میان همه‌ی تلاش‎های گذشتگان در بهره‌گیری از برکات و آثار نهضت امام حسین(ع)، نام امام خمینی(ره) همچون ستاره‌ای فروزان می‎درخشد؛ چرا که آن امام راحل با استفاده‌ی دقیق و روزآمد از معارف حسینی و با طرح شعار برخاسته از فلسفه‌ی عاشورا یعنی "پیروزی خون بر شمشیر" توانست انقلاب ملت مسلمان ایران را رهبری و به سرمنزل پیروزی برساند و به تبلیغ عملی و نشان دادن جلوه‎ی حقیقی فلسفه‎ی قیام عاشورا اقدام کند.

حضرت آیت‎الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که رهبری این انقلاب الهی را پس از رحلت امام(ره) برعهده گرفته‎اند نیز توجهی بسیار عمیق و دقیق به نهضت عاشورا داشته و در مناسبت‎های مختلف به تبیین و روشنگری پیرامون این بزرگ‎ترین واقعه‎ی تاریخ اسلام پرداخته‎اند.

ویژگی خاصی که در بیانات معظم له در این زمینه به خوبی قابل مشاهده است، همانا جامع‌نگری و در عین حال تبیین دقیق، کارآمد، مبتنی بر تحلیل تاریخ و موشکافی‌های علمی و محققانه در زوایای پنهان و آشکار نهضت امام حسین(ع) است، که به‎عنوان نمونه می‎توان به این نکات اشاره کرد:

اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت آن باقی است؛ آنچه موجب بروز چنین فداکاری و شجاعتی از سوی سیدالشهدا(ع) شد، ریشه در معنویت، خلوص، بصیرت و در یک کلمه، انسان کامل بودن آن حضرت داشت. از سوی دیگر، عاشورا حاوی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی است و بر هر مسلمان و ملت مسلمانی لازم است تا این درس‎ها را فراگیرد و عبرت‎های عاشورا را مورد توجه قرار دهد؛ زیرا بزرگ‌ترین عبرت عاشورا همانا تغییر و انحطاط جامعه‌ی اسلامی آن هم در زمانی کمتر از 50 سال بوده است؛

در نهضت عاشورا و همچنین در بررسی تاریخی حوادث 50 سال اول تاریخ اسلامی نقش خواص، خصوصاً خواص جبهه‎ی حق نقشی مهم و عبرت‌آموز است، بیماری و آفت بی‌بصیرتی و از آن مهم‎تر دنیاطلبی آسیبی است که همان‎طور که منجر به شهادت اهل‌بیت پیامبراکرم(ص) شد در هر زمان می‎تواند به انحطاط جامعه‌ی اسلامی و حاکم شدن دوباره‎ی یزیدهای زمان شود؛ هر ملتی اگر بخواهد راه آزادی‌خواهی و استقلال را طی کند، باید از راه و مسلک اصحاب عاشورا الگو بگیرد، همانطور که ملت ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله در برابر مستکبران راه امام حسین(ع) را در پیش گرفت و عزت و استقلال خویش را حفظ کرد؛

بر همگان لازم است تا در ماه‌های محرم و صفر به تبلیغ و تعلیم و تعلم معارف حسینی بپردازند و در عین حال از خرافه‎ها و پیرایه‌هایی که برخی جاهلان در طول تاریخ به چهره‌ی تابناک و نورانی این قیام پیوند زده‎اند، بپرهیزند و همان‌طور که به تبیین علل و عوامل بروز حادثه‎ی عاشورا همت می‎کنند از عزاداری سنتی به معنی روضه‎خوانی و سینه‎زنی با محتوای خالص و مبتنی بر منابع مستند نیز غفلت نورزند، در تفسیر فلسفه و هدف قیام سیدالشهدا(ع) نه دیدگاهی که برقراری حکومت را تنها انگیزه‎ی امام می‎داند، جامع است و نه دیدگاهی که شهادت را تنها هدف امام معرفی می‎کند، بلکه هدف اصلی عمل آگاهانه و مجاهدانه نسبت به انجام تکلیف الهی جهاد در برابر انحراف پیش آمده در امت اسلامی و عمل به فریضه‎ی امر به معروف و نهی از منکر بود و با چنین هدفی هر نتیجه‌ای به دست آید، پیروزی حاصل است، چه برقراری حکومت اسلامی و چه شهادت؛ توأم بودن سه عنصر منطق، حماسه و عاطفه در حرکت امام حسین(ع) و ده‎ها درس و نکته‎ی ارزشمند دیگر که در این کتاب قابل ملاحظه است.

درباره‎ی این کتاب

کتاب حاضر گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‎الله العظمی خامنه‎ای (مدظله) درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی است که از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب 72 سخن جمع‎آوری شده است. برخی از این بیانات مانند سخن 2 و 5 صرفاً در حد چند عبارت و برخی همچون سخن 27 و 44 بنا بر مقتضیات زمان و اهمیت مطلب دارای حجم بیشتری است.

همچنین در سخن 72 دعاهایی که معظم له با محتوای مطالب مربوط به حماسه‌ی عاشورا در سخنرانی‎های مختلف ایراد فرموده‎اند، جمع‎آوری و ارائه شده است.

درج مطالب در این کتاب بر اساس ترتیب زمانی صورت گرفته اما برای یاری به خوانندگانی که به مطالعه‎ی موضوعی مطالب علاقه دارند، راهنمای مطالعه موضوعی نیز در ابتدای کتاب ارائه شده است.

امید که عزاداران امام حسین(ع) با حضور در مجالس عزاداری در ماه محرم ضمن تعظیم شعائر الهی و سوگواری برای کاروان شهدا و اسرای کربلا، در کسب معرفت و بصیرت نسبت به اهداف و آرمان‎های آن امام شهید و آمادگی برای حفظ نام و راه آن بزرگ پاسدار اسلام موفق باشند.

ان‌شاء الله.

علاقه مندان برای اطلاع از نحوه تهیه کتاب فوق می‌توانند با شماره تلفن های 66483695 و 66410649 تماس حاصل کنند.