استاد درس خارج ولایت فقیه حوزه علمیه قم تحقق ولایت در خارج را موجب دین و اتمام نعمت دانست و گفت: ولایت علی(ع) امری است که از سوی خدا آمده و ما هم اکنون در عصر غیبت، همان ولایت را برای ولی فقیه یعنی مجتهد جامع الشرایط قائل هستیم.

به گزارش رجانیوز از تهران، آیت الله مومن که در هفتمین همایش بین الملی دکترین مهدویت سخن می گفت، با اشاره به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و ....» بیان کرد: این آیه به اتفاق اهل سنت و شیعیان پس از واقعه غدیر نازل شده که این مسئله در حقیقت بیان می کند، اگر ولایت در خارج تحقق پیدا کند موجب اکمال دین و اتمام نعمت است.عضو مجلس خبرگان در ادامه اظهار داشت: ائمه و پیامبر(ص) دو نوع تکلیف دارند، یکی تبیین وظایف بندگان نسبت به خداوند و دیگری ولایت امری و یا سرپرستی امت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین آیه «النبی، اولی بالمومنین من انفسهم» بیان کرد: اگر چه خود انسان‌ها، در مورد کارهایی که مربوط به آنهاست، قدرت تصمیم گیری دارند اما پیامبر و اهل بیت(ع) و به تبع آن جانشینان آن‌ها اختیارمندترند به مومنین از خودشان.

وی با اشاره به آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» بیان کرد: مقصود از «بلغ ما انزل الیک من ربک» همان ولایت امیرالمومنین علی(ع) است، پس بر عهده نبی اکرم(ص) بوده است که اختیارمندی و ولایت حضرت علی(ع) را به مردم ابلاغ کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در ادامه در توضیح این آیه بیان کرد: ولایت علی(ع) امری است که از سوی خدا آمده است، در عصر غیبت ما همین ولایت را برای ولی فقیه یعنی همان مجتهد جامع الشرایط داریم.