فارس- کشیش فعال ضدصهیونیست استرالیایی با بیان اینکه لحن نامه آیت‌الله خامنه‌ای پدرانه و غیرتقابلی بود، گفت: بدون در نظر گرفتن مطالب عالی نامه، لحن نامه می‌تواند در ارائه چهره انسانی از ایرانیان و مسلمانان در ذهن جوانان غرب تاثیرگذار باشد.

«پدر دیوید اسمیت» از کشیش‌های مطرح استرالیایی است که کلیسای او محل رفت و آمد آزادگانی است که از ظلم جریان‌های صهیونیستی نالان هستند و همین باعث شده تا بارها کلیسای او مورد حمله صهیونیست‌ها قرار بگیرد.

با او در جریان کاروان زائران صلح سوریه آشنا شدیم و چند روز پیش پس از انتشار نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در توئیتر خود از این نامه یاد کرده بود.

تصمیم گرفتم با او مکاتبه کنم و نظرش را بپرسم؛ در نگاه اول نامه را عالی توصیف کرد و حاضر شد گفت‌وگویی کتبی را با وی داشته باشیم.

آنچه در زیر می‌آید گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با «پدر دیوید اسمیت» است:

فارس: نظر شما درباره نامه آیت‌الله خامنه‌ای در نگاه اول چیست؟

پدر دیو: من فکر می‌کنم نامه عالی و به موقع بود؛ لحن نامه پدرانه و به دور از تقابل است و امیدوارانه می‌تواند در انسانی نشان دادن ایران در ذهن جوانان غربی کمک کند.

* مسیری که آیت‌الله خامنه‌ای برای بیان نامه انتخاب کرده درست و عاقلانه است

فارس: نامه آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در حالی صادر شده که ایشان جوانان را اینگونه خطاب کرده‌اند « حس حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم»؛ نظر شما درباره این خطاب چیست؟

 پدر دیو: فکر می‌کنم که این خطاب درست و عاقلانه است؛ این یک مساله اساسی است که ما خرد جوانان‌مان را قبل از این که کاملا تحت تلقین و تعلیم سیستم قرار بگیرد خطاب قرار دهیم.

اندیشه‌های رادیکالی و خودسرانه همیشه از دانشگاه‌ها سرچشمه می‌گیرد؛ این جایی است که تغییر می‌تواند آغاز شود و این کاملا مناسب برای آیت‌الله خامنه‌ای است که درخواست تجدیدنظر خود را از این مسیر هدف‌گذاری کند.

 

فارس: این روزها در غرب بسیاری در تلاش برای گسترش اسلام‌هراسی هستند؛ به نظر شما تاثیر این نامه در این باره چه خواهد بود.

پدر دیو: به واقع درست می‌گویی؛ منافع تعیین شده عده‌ای بر پایه گسترش اسلام‌هراسی و اختلاف مردم بر اساس طایفه و مذهب طرح‌ریزی شده است.

من اطمینان دارم بدون در نظر گرفتن مطالب عالی نامه، لحن پدرانه و غیرتقابلی نامه آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند در ارائه چهره انسانی از ایرانیان و در کل مسلمانان در ذهن جوانان غرب تاثیرگذار باشد.

* وقتی که ماشین پروپاگاندا فعال است مردم در دیدن حقیقت کور می‌شوند/بعضی اوقات یک نسل طول می‌کشد تا غبار پروپاگاندا پاک شود

فارس: آیت‌الله خامنه‌ای در نامه خود از محققان و تاریخ‌نگاران غربی این سوال را پرسیده‌اند که چرا وجدان عمومی در غرب پس از دهه‌ها یا قرن‌ها بیدار می‌شود؛ درباره این بخش از نامه چه نظری دارید؟

پدر دیو: این متاسفانه درست است؛ وقتی که ماشین پروپاگاندا و تبلیغات فعال است مردم در دیدن حقیقت کور می‌شوند و بعضی اوقات یک نسل طول می‌کشد تا غبار پروپاگاندا پاک شده و به کناری برود.

فارس: من می‌دانم که شما دارای دوستانی در میان روحانیون مسلمان هستید؛ نظر شما درباره تاثیر رسانه‌ها در نشان دادن چهره غیرحقیقی از اسلام چیست؟

پدردیو: من معتقدم منافع هدف‌گذاری شده بسیاری وجود دارد که شعله‌های آن در تفرقه بین مسیحیان و مسلمانان، مسلمانان و یهودیان، اروپایی‌ها، ایرانی‌ها و عرب‌هاست.

البته در پایان حقیقت در میانه این اتفاقات خواهد درخشید اما سوال این است که چه میزان خرابی به بار خواهد آورد و چه میزان زندگی و حیات در این بین از دست خواهد رفت؟

 

فارس: به نظر شما آیا می‌توان مسلمانان را در نشان دادن چهره غیرحقیقی از اسلام مقصر دانست؟

پدر دیو: من جامعه مسلمانان را برای گسترش این تفرقه هرگز سرزنش نمی‌کنم؛ من احساس می‌کند که در حقیقت جوانان مسلمان بسیاری وجود دارد که عصبانی‌اند که موجبات دردسر در این کشور(استرالیا) و جاهای دیگر را فراهم می‌کنند با این حال این عصبانیت بی‌دلیل نیست.

وی در ادامه این گفت‌وگو از من خواست تا ویدئویی که با عنوان «خطاب جنگ را متوقف کنید» و درباره اسلام‌هراسی منتشر کرده با مخاطبان به اشتراک بگذاریم که می‌توانید در اینجا ببینید.

* تنها به رهبران مذهبی برای حل مشکلات امیدوارم/امیدی به موسسات مذهبی و سیاستمداران نیست

فارس: نظر شما درباره اثر نامه آیت‌الله خامنه‌ای در بازگشت جوانان به دینداری چیست؟

پدردیو: این آن چیزی است که ما امیدواریم و برای آن دعا می‌کنیم.

فارس: پس از حوادث اخیر فرانسه مقامات مذهبی مسلمان و مسیحی استفاده نادرست از آزادی بیان برای توهین به مقدسات مذاهب را محکوم کردند همانگونه که پاپ بیان کرد؛ البته آنها تروریسم را محکوم کردند؛ نظر شما درباره نقش مذاهب در توقف توهین به مذاهب چیست؟

پدر دیو: من فکر می‌کند پاپ نشان داد که در این بحث رهبری قابل تحسینی داشته است همانگونه که از زمان تصدی مقام پاپی در زمینه‌های دیگر نیز این مسئله را نشان داده است.

من به واقع معتقدم تنها رهبران مذهبی هستند که می‌توانیم از آنها برای ایجاد هر گونه پیشرفتی در این مسیر(جلوگیری از توهین به مقدسات ادیان) انتظار داشته باشیم؛ سیاستمداران ما به ناچار در بازی قدرت فرورفته‌اند و نمی‌توانند حتی اگر بخواهند از حقیقت سخن بگویند.

موسسات مذهبی ما نیز به سیستم‌ها گره خورده‌اند اما آنها هنوز کمی استقلال دارند و هنوز دارای ارزش‌ها و وجدانی هستند و این در واقع آنجایی است که امید من به من دروغ می‌گوید [و نمی‌توانم به موسسات مذهبی اعتماد کامل داشته باشم]. 

فارس: آیا چیز بیشتری هست که بخواهید درباره نامه آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کنید؟

پدر دیو: تنها می‌خواهم بگویم که من فکر می‌کنم این یک ابتکار خلاقانه و دارای شجاعت در بیان بود که توسط آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفت.

دعای من همراه او خواهد بود و امیدوارم که او و پاپ و دیگر رهبران جهان در سرتاسر گیتی بتوانند در واقع راه را برای دوران جدیدی که در آن حقیقت و صداقت از پول و قدرت ارزشمندتر است، هموار کنند.